Võrumaa Keskraamatukogu lasteosakond pakub lasteaiarühmadele ja klassidele (eelneval kokkuleppel tel 782 1945 või e-post See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.) tegevusi järgmistel teemadel:
KASUTAJAKOOLITUS: Kuidas töötab raamatukogu? Mida saab teha raamatukogus? Kuidas kasutada raamatut?
RÄÄGIME HUVITAVATEST RAAMATUTEST JA RAAMATUTEGIJATEST (kirjanikud, kunstnikud)
Raamatututvustused
Kirjanike ja nende loomingu tutvustused
Vestlused
Muinasjutukavad
Jututeatri etendused
NÄITUSETUTVUSTUSED
MUUD TEGEVUSED
Mudilaste jutuhommikud
Meistrituba
Filmid lugemissaalis
Lisaks ettevalmistatud programmidele on vôimalus tellida lasteosakonnalt kasutajakoolitust, raamatututvustusi, ettelugemisi, muinasjutukavasid, kirjanike elu ja loomingu tutvustusi ka teistel teemadel vastavalt soovile kõigile vanuse- ja huvirühmadele (vajab pikemat ettevalmistusaega).
Kõigil soovijatel on võimalus panna lasteosakonnas välja näitusi igas vanuses laste loomingust, laste huvitavatest kollektsioonidest, lastekultuuriga seotud loomingust ja esemetest jmt. Palume aegsasti meiega ühendust võtta, et teaksime näituste graafikut koostades teiega arvestada!
KASUTAJAKOOLITUS: Kuidas töötab raamatukogu? Mida saab teha raamatukogus? Kuidas kasutada raamatut?
- Seiklus raamatulinnas: lasteaiarühma esimene tutvumine raamatukoguga, aeg kokkuleppel, kestab kuni 30 minutit. Saadame luurajad raamatulinna raamatuid otsima, kuulame raamatukogu hääli ja uurime, mida põnevat raamatukogus veel leidub.
-
Seiklusmängus lähevad luurajad nende kaartide abil raamatulinnast õigeid raamatuid otsima. Seiklusmängus lähevad luurajad nende kaartide abil raamatulinnast õigeid raamatuid otsima.
-
Raamatukoguhoidja Eve räägib luurajatele, kuidas leida üles õiged riiulid ja nendelt õiged raamatud. Raamatukoguhoidja Eve räägib luurajatele, kuidas leida üles õiged riiulid ja nendelt õiged raamatud.
-
-
-
Luuramine on põnev töö ja seda peab tegema vaikselt (sest raamatulinn on vaikne koht). Luuramine on põnev töö ja seda peab tegema vaikselt (sest raamatulinn on vaikne koht).
-
-
Saak viiakse raamatukoguhoidja kätte, kes kontrollib, kas luuraja sai oma ülesandega hakkama. Saak viiakse raamatukoguhoidja kätte, kes kontrollib, kas luuraja sai oma ülesandega hakkama.
-
Riiulitelt leitud raamatuid on väga huvitav lehitseda, aga läbilugemine tuleb teiseks korraks jätta. Riiulitelt leitud raamatuid on väga huvitav lehitseda, aga läbilugemine tuleb teiseks korraks jätta.
-
Läbilehitsetud raamatud viiakse üheskoos tagasi. Nii saavad lapsed tuttavaks raamatulinna kõigi tänavate ja majadega, kus need raamatud elavad. Läbilehitsetud raamatud viiakse üheskoos tagasi. Nii saavad lapsed tuttavaks raamatulinna kõigi tänavate ja majadega, kus need raamatud elavad.
-
-
-
-
Mõni raamat elab vahel natuke aega raamatunäitusel. Näiteks päkapikuraamatute näitusel. Mõni raamat elab vahel natuke aega raamatunäitusel. Näiteks päkapikuraamatute näitusel.
-
Arutleme selle üle, milliseid hääli võib raamatulinnas kuulda. Arutleme selle üle, milliseid hääli võib raamatulinnas kuulda.
-
Et paremini hääli kuulda, võib silmad kinni panna. Et paremini hääli kuulda, võib silmad kinni panna.
-
Näiteks võib siin kuulda raamatu lehitsemise häält. Näiteks võib siin kuulda raamatu lehitsemise häält.
-
Veel võib siin kuulda arvuti klahvide klõbinat ja piiksu, mis poes on kassa hääl. Raamatulinnas teeb sellise piiksu vöötkoodilugeja, mis annab arvutile teada, et raamat on lugejale külla läinud. Veel võib siin kuulda arvuti klahvide klõbinat ja piiksu, mis poes on kassa hääl. Raamatulinnas teeb sellise piiksu vöötkoodilugeja, mis annab arvutile teada, et raamat on lugejale külla läinud.
-
Raamatukoguraamatu vöötkoodi on huvitav lähemalt uurida. Raamatukoguraamatu vöötkoodi on huvitav lähemalt uurida.
-
Veel võib raamatulinnas kuulda tšekiprinteri häält. Veel võib raamatulinnas kuulda tšekiprinteri häält.
-
Tšekilt saab lugeja teada, et ta on need raamatud kolmeks nädalaks laenuks saanud. Vaatame kalendrist, mis kuupäeval on tagastamistähtaeg. Tšekilt saab lugeja teada, et ta on need raamatud kolmeks nädalaks laenuks saanud. Vaatame kalendrist, mis kuupäeval on tagastamistähtaeg.
View the embedded image gallery online at:
http://lib.werro.ee/opetajatele#sigProId341a2e97c5 -
- Raamatukogu tutvustus lasteaiarühmadele ja algklassidele, aeg kokkuleppel, kestab vähemalt 30 minutit. Räägime sellest, mis on raamatukogu, kuidas siin vajalikku raamatut leida, mis on raamatulaenamine, kuidas saab laps end raamatukogu lugejaks vormistada ja raamatuid laenata, mida saab raamatukogus veel teha, õpime raamatukogumängus autoreid tähestikku järjestama.
- „Illustratsioon raamatus” algklassidele, aeg kokkuleppel, kestab 45 minutit. Räägime, milleks lisatakse raamatutekstile illustratsioone, mis tüüpi ja millises tehnikas teostatud pilte võib raamatutes kohata, raamatukunstnikest ja nende tööst. Õpetaja soovil võib lisaks teha kunstitunni (illustreerida etteloetud luuletus või jutuke).
- „Kuidas hoida raamatut” 1.-5. kl õpilastele, aeg kokkuleppel, kestab 45 minutit. Räägime sellest, miks tasub raamatut hoolikalt hoida, mis võib paberit ja köidet kahjustada, kuidas raamatut parandada. Lapsed kiletavad endale järjehoidjaks "Raamatuarsti abilise tunnistuse", suurematega võib õpetaja soovil teha lisaks praktilise töö tunni (lihtsamad parandused, raamatute kiletamine).
- „Teatmeteoste kasutamine” alg- ja keskastme klassidele, aeg ja teatmeteoste valik kokkuleppel, kestab 45 minutit. Erinevate teatmeteoste ülesehitusest (tähestikuline, temaatiline jne), vajaliku teabe leidmisest, õppetöös kasutatud teatmeteoste nimestiku koostamisest. Õpetaja soovil teeme lisaks praktilise teabe otsingu ja vastuse vormistamise õppuse.
- „Raamatukogutöö” alg- ja keskastme klassidele, aeg kokkuleppel, kestab vastavalt vajadusele 45 või 90 minutit. Räägime sellest, milliseid töid tehakse raamatukogus selleks, et raamat jõuaks raamatukokku, saaks vajaliku vormistuse ja õige koha riiulil ning kohtuks lugejaga.
- „Rahvaraamatukogu. Raamatukogutöö” 6.-9. kl ôpilastele, aeg kokkuleppel, kestab 90 minutit. Räägime raamatukogu rollist ühiskonnas, raamatukogu toimimispõhimõttest, teaviku teekonnast raamatukogus: uute teavikute valik ja ostmine, liigitussüsteem, teaviku kirje koostamine, elektronkataloog, teavikute paigutussüsteem raamatukogus, kogude tutvustamine kasutajatele. Õpetaja soovil teeme kohapeal või anname hiljem kontrollitavaks koduseks ülesandeks soovitusnimestiku lemmikraamatute lühikirjetest. Tunni võib läbi viia korraga või kahes osas erinevatel päevadel.
RÄÄGIME HUVITAVATEST RAAMATUTEST JA RAAMATUTEGIJATEST (kirjanikud, kunstnikud)
Raamatututvustused:
- „Raamatuid mudilasest ja mudilasele” koolieelikute vanematele, lasteaiaõpetajatele. Kokkuleppel toimumise aeg, koht ja tutvustuse kestus. Uuemad raamatud lastekasvatusest, lugemaõpetamisest; uuemad lasteraamatud, mis sobivad ettelugemiseks ja esimesteks lugemisharjutusteks. Õpime hindama mudilasteraamatu teksti ja pilti, õpime valima raamatut, mis lapse arengut toetab. Kuulajad saavad tutvustatud raamatute nimestiku.
- „Lapse juturaamat” 1.-4. kl õpilastele, õpetajatele või lapsevanematele. Kokkuleppel toimumise aeg, koht, tutvustuse kestus ja raamatute valik. Klass saab tutvustatud raamatute nimestiku.
- „Teismelise juturaamat” 5.-9 kl. õpilastele, õpetajatele või lastevanematele. Kokkuleppel toimumise aeg, koht, tutvustuse kestus ja raamatute valik. Klass saab tutvustatud raamatute nimestiku.
- „Uued raamatud lasteraamatukogus” kôigile vanuse- ja huvirühmadele, nii lastele kui laste lugemise juhtidele. Kokkuleppel toimumise aeg, koht, tutvustuse kestus. Kuulajad saavad tutvustatud raamatute nimestiku.
Kirjanike ja nende loomingu tutvustused:
- „Saame sõbraks lastekirjanikuga”1.-4. kl õpilastele. Kokkuleppel toimumise aeg, koht ja tutvustatavate kirjanike valik. Kestab 45 minutit. Aabitsas või algkooli emakeele õpikus käsitletud lastekirjanike lapsepõlvest ja loomingust.
- Jututund "Kalevipoja lood" lasteaiarühmadele ja 1.-2. kl õpilastele. Aeg kokkuleppel, kestab 30-45 minutit. Räägime Kreutzwaldist ja "Kalevipojast", korraldame Kalevi poegade vahel kiviviskevõistluse ja mängime eepose tegelaste ringmängu.
View the embedded image gallery online at:
http://lib.werro.ee/opetajatele#sigProId006880b397 - Jututund „Tarnamätaste teekond „Pokuraamatusse”” lasteaiarühmadele ja 1.-4. kl õpilastele, aeg kokkuleppel, kestab 30-45 minutit. Räägime ning vaatame Powerpointi slaidikava tarnadest looduses, Edgar Valterist ja pokuraamatutest.
- Kirjaniku elu ja loomingu tutvustus koos PowerPointi slaidikavaga. 3.-9. kl õpilastele, erandjuhul ka noorematele. Kokkuleppel toimumise aeg, koht ja tutvustatav kirjanik (ette valmistatud Astrid Lindgren, Eno Raud, Ellen Niit, Kristiina Kass, Edgar Valter, Aino Pervik, Heljo Mänd, Leelo Tungal, Henno Käo). Kestab 45 minutit, võimalusel ka 2x45 minutit (sel juhul saab rahulikumas tempos publikuga suhelda, kõik teemad lahti rääkida ja illustreerida juttu video-ja heliklippidega)
- "Eesti lastekirjanduse tegelaskujud Edgar Valteri lasteraamatupiltidel". PowerPointi slaidikava. Õpilastele alates 6. klassist ja täiskasvanutele. Kestab 30 minutit. Räägime E. Valterist kui raamatutegelaste visuaalsete "kaubamärkide" loojast.
- „Võrumaa lastekirjanikud" 5.-9. kl õpilastele, õpetajatele või lapsevanematele. Kokkuleppel toimumise aeg, koht, kestus ja tutvustatavate kirjanike valik. Ajaloolise Võrumaaga seotud kirjanikest ja nende loomingust. Vaata ka
- Voldemar Raidaru poiste seiklused. Võru-aineliste lasteraamatute "Poisid tänavalt" ja "Hõbelusikad" ning lapsepõlvemälestuste kogu "Mo süämen ja meelen" tutvustus PowerPoint slaidikavaga. Kõigile vanuserühmadele alates 4. kl. Kokkuleppel toimumise koht ja aeg, kestab 45 minutit. Vaatame sajanditaguseid ja tänaseid pilte raamatute tegevuspaikadest Võru linnas, räägime raamatutes kirjeldatu seostest tegelike sündmuste ja inimestega.
- Mööda Riia uulitsat koos Voldemar Raidaruga. Kõigile vanuserühmadele alates 6. kl. Kokkuleppel toimumise aeg ja koht, kestab 45 minutit. Luuletuses "Riia uulits" kirjeldab V. Raidaru oma kunagist teekonda Tsirgu koolist koju Petseri tänavale mööda praegust Kreutzwaldi tänavat. Elmet Ekker on teinud luuletuses kirjeldatud hoonetest uurimistöö. PowerPoint slaidikavas vaatame pilte tookordsetest ja tänastest majadest.
- Kirjanduslik retk „Otsime „Hôbelusikaid””mööda Voldemar Raidaru Vôru-aineliste jutustuste “Poisid tänavalt”, “Hôbelusikad” ja “Mo süämen ja meelen” tegevuspaiku Võru linnas. Alg- ja keskastme klasside ôpilastele, kes on eelnevalt V. Raidaru raamatuid lugenud ja/või slaidikava vaadanud. Aeg kokkuleppel, kestab ca 2 tundi.
- Koduloolised ja kirjanduslikud retked Võru linnas ja maakonnas. Kesk- ja vanema astme õpilastele ning täiskasvanutele. Aeg ja kestus kokkuleppel, olenevalt soovitud teemast võib vajada pikemat ettevalmistusaega.
Vestlused:
- "Tähtsad tähed"lasteaiarühmadele ja 1. kl õpilastele. Aeg ja koht kokkuleppel, kestab 30-45 minutit. Räägime juttu taevatähtedest ja kirjatähtedest, ilusast emakeelest. Laome tähtedest sõnu. Tutvustame aabitsaid.
- "Lapsepõlveraamatud"1.-4. kl õpilastele. Aeg ja koht kokkuleppel, kestab 45 minutit. Vestleme sellest, kuidas lapsepõlves loetud raamatud jäävad meelde terveks eluks, kuidas vanemad ja lapsed saavad oma lapsepõlvede lugemiskogemusi jagada, milliseid eri põlvkondade huvitavaid lasteraamatuid leidub raamatukogus.
- "Muinasjutu võluvägi"1.-4. kl õpilastele. Aeg ja koht kokkuleppel, kestab 45 minutit. Vestleme sellest, milline võlujõud peitub muinaslugudes, kuidas seda väge raamatukaante vahelt ellu äratada ja milliseid muinasjuturaamatuid võib raamatukogust leida. Klass saab tutvustatud muinasjuturaamatute nimestiku.
Muinasjutukavad:
- „Muinasjutumetsa lood: Eesti loomamuinasjutud” Lasteaiarühmadele ja 1.-2. kl õpilastele. Aeg ja koht kokkuleppel, kestab 20-45 minutit (noorematele lastele lühem variant). Jutustame-loeme lühikesi muinasjutte, mis vahelduvad liisusalmide, näpumängude, rütmimängudega.
- „Ennemuistsed lood Vôrumaast” alg- ja keskastme klassidele, aeg kokkuleppel, kestab 45 minutit. Vaatame kaardil, loeme, jutustame ja mängime lauanukuteatris ajalooliselt Võrumaalt pärit legende ja autorimuinasjutte.
Jututeatri etendused:
- Teatritund "Tilluke loomateater" (Eesti loomamuinasjutud Aino Perviku töötluses) Lasteaiarühmadele ja 1.-2. kl õpilastele. Aeg kokkuleppel, üks muinasjutt kestab kuni 10 minutit (võib esitada ka mitu muinasjuttu). Väikesel nukulaval etendust vaadates õpime teatrisõnu: pilet, publik, eesriie, lava, aplaus jne). Soovi korral võib pärast etendust koos lastega meisterdada lihtsaid paberist lauateatrinukke (värvime, lõikame välja, kleebime).
-
-
Palun mulle üks pilet! Palun mulle üks pilet!
-
Leidsin õige istekoha! Leidsin õige istekoha!
-
Sea maja Sea maja
-
-
Meisterdamislaud ootab Meisterdamislaud ootab
-
Teatrinukutöökoda Teatrinukutöökoda
-
-
Lavaproov Lavaproov
-
-
-
View the embedded image gallery online at:
http://lib.werro.ee/opetajatele#sigProId4ec9db3725 -
- "Hajameelne päkapikk" lasteaia noorematele rühmadele. Aeg ja koht kokkuleppel, kestab 15-20 minutit. Jutustame nuku abil muinasjutu "Hajameelne päkapikk" (unustab end soojalt riidesse panna ja läheb mitu korda koju tagasi mütsi, salli jne otsima). Õpime talvise riietumise põhitõdesid. Tutvume teiste päkapikuraamatutega.
-
Kaks pöidlapikku kohtuvad ja hakkavad lugusid jutustama. Kaks pöidlapikku kohtuvad ja hakkavad lugusid jutustama.
-
Lugu pajatab hajameelsest päkapikust, kes läheb lastele kinke viima, aga unustab riidesse panna. Lugu pajatab hajameelsest päkapikust, kes läheb lastele kinke viima, aga unustab riidesse panna.
-
Kõigepealt läheb päkapikk tagasi sokke otsima. Kõigepealt läheb päkapikk tagasi sokke otsima.
-
Aga sokkide otsa tuleb veel midagi panna! Kas need kingad sobivad? Aga sokkide otsa tuleb veel midagi panna! Kas need kingad sobivad?
-
Päkapikk leiab parajad saapad. Päkapikk leiab parajad saapad.
-
Kassi kaitseb külma eest kasukas, aga kus on päkapiku talvejope? Kassi kaitseb külma eest kasukas, aga kus on päkapiku talvejope?
-
Jope sai selga! Jope sai selga!
-
Varesel on tiibadel suled, aga päkapiku käed puha paljad! Varesel on tiibadel suled, aga päkapiku käed puha paljad!
-
Kas need kindad sobivad? Kas need kindad sobivad?
-
-
Otsime päkapikule sobivat mütsi. Otsime päkapikule sobivat mütsi.
-
Koeral on kaelarihm kaelas, aga päkapikul salli ei ole! Koeral on kaelarihm kaelas, aga päkapikul salli ei ole!
-
Lõpuks sai päkapikk korralikult riidesse ja võis minna lastele kinke viima. Lõpuks sai päkapikk korralikult riidesse ja võis minna lastele kinke viima.
-
"Päkapikk, päkapikk, küll sa oled imelik..." "Päkapikk, päkapikk, küll sa oled imelik..."
-
View the embedded image gallery online at:
http://lib.werro.ee/opetajatele#sigProId35542c3270 -
- "Onu Etsi jututeater"lasteaiarühmadele ja 1.-2. kl õpilastele. Aeg kokkuleppel, etendus kestab 15 minutit. Räägime Edgar Valterist ja tema kirjutatud-joonistatud "Pokuraamatust", mille üheks tegelaseks oli kass nimega Sooru. Sooru oli ka üheks tegelaseks "Kassikese ja Kakukese" raamatus. Loeme ja mängime liikuvate hüpiknukkudega läbi loo sellest, kuidas Kassike ja Kakuke vahetasid oma jäsemeid ja läksid siis hiirejahile. Soovi korral võib pärast etendust koos lastega värvida värvimislehtede pokude kuubesid.
-
Tutvustame Edgar Valterit ja võrdleme tema fotot Pokuraamatusse joonistatud Puukoga. Tutvustame Edgar Valterit ja võrdleme tema fotot Pokuraamatusse joonistatud Puukoga.
-
Pokuraamatusse on kirjutatud-joonistatud ka Edgar Valteri kass Sooru. Pokuraamatusse on kirjutatud-joonistatud ka Edgar Valteri kass Sooru.
-
Sooru on tegelane veel ühes raamatus, mille pealkiri on "Kassike ja kakuke". Sooru on tegelane veel ühes raamatus, mille pealkiri on "Kassike ja kakuke".
-
Loeme raamatut ja mängime lugu hüpiknukkudega. Loeme raamatut ja mängime lugu hüpiknukkudega.
-
Pärast etendust värvivad lapsed pokupilte. Pärast etendust värvivad lapsed pokupilte.
-
-
View the embedded image gallery online at:
http://lib.werro.ee/opetajatele#sigProId889b0818c0 -
- "Karupoeg Puhhi jututeater"lasteaiarühmadele ja 1.-2. kl õpilastele. Aeg kokkuleppel, etendus kestab 15-20 minutit. Lugu Puhhist ja Notsust, kes läksid jahile ja peaaegu et püüdsid kinni ühe PUSA! Väikesel nukulaval etendust vaadates õpime teatrisõnu: pilet, publik, eesriie, lava, aplaus jne). Soovi korral võib pärast etendust koos lastega meisterdada paberist näpunuku-Puhhi ja näpunuku-Notsu (lõikame välja, kleebime kokku, joonistame näod). Vaatame Puhhi-raamatuid.
- "Hundi sõbrad" lasteaiarühmadele. Aeg ja koht kokkuleppel, kestab 15-20 minutit. Jutustame I. Tomuski loo hundist, kes uisutades jala välja väänab ja sõpru appi kutsub. Selgub, kes on tõeline sõber.
-
I. Tomuski "Hundi sõbrad" on tänu Catherine Zaripi piltidele üks viiest kaunimast 2018. a lasteraamatust. I. Tomuski "Hundi sõbrad" on tänu Catherine Zaripi piltidele üks viiest kaunimast 2018. a lasteraamatust.
-
-
Hunt ja tema sõbrad raamatukogu jututeatri etendusel. Hunt ja tema sõbrad raamatukogu jututeatri etendusel.
-
Hundil juhtub õnnetus ja ta kutsub sõpru appi. Hundil juhtub õnnetus ja ta kutsub sõpru appi.
-
Arvake ära, kes lõpuks hunti aitasid? Arvake ära, kes lõpuks hunti aitasid?
View the embedded image gallery online at:
http://lib.werro.ee/opetajatele#sigProId8eabebf31c -
- "Täna mängime Okasroosikest" lasteaiarühmadele ja algklassidele, aeg ja koht kokkuleppel, kestab 30 minutit. Jutustamise käigus jagame kõigile kuulajatele rollid ja mängime koos Okasroosikese lugu.
NÄITUSETUTVUSTUSED
Lasteosakonnas toimuvate (raamatu)kunsti, (laste)kultuuri jm. näitustel eksponeeritud objektide ja nende autorite, samuti näituseteemaga seotud raamatute põhjalikum tutvustus. Kõigile vanuse- ja huvirühmadele. Tutvustuse (ja võimalike lisategevuste) aeg ning kestus kokkuleppel. Info lasteosakonna näituste kohta raamatukogu veebilehe lib.werro.ee ürituste veerus.
Mudilaste jutuhommikud. Sügisest kevadeni on paar korda kuus raamatukokku oodatud kodused väikelapsed koos vanematega. Jutustame, loeme raamatuid, meisterdame, joonistame. Kestab umbes 30 minutit, seejärel võib raamatukogus iseseisvalt raamatuid vaadata, joonistada, filme vaadata, tegelda mänguraamatute, pusleraamatute, lauamängude ja käpiknukuteatriga.
Meistrituba. Lugemissaalis on koolivaheaegadel, jõulude ja teiste tähtpaevade eel avatud meisterdamislaud. Näidised, materjal ja töövahendid raamatukogu poolt. Vajadusel juhendame meisterdajaid. Lasterühmaga tulles palume eelnevalt kokku leppida, soovi korral pakume lisaks ettelugemist või jutustamist, raamatute tutvustamist vmt.
Filmid lugemissaalis. Meie filmikogus on paarsada animafilmi, lastefilmi ja telelavastust ja väike valik loodusfilme. Praegu enamikku filme koju ei laenutata, neid saab tulla vaatama raamatukokku.
ÜLES